Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, November 30, 2009

Ticket to Paradise

Syurga.. is it easy to enter it as in saying it? heaven..paradise..the world after life.. Some people say its easy - all u have to do is amal maaruf nahi mungkar. Dengan solat lima waktu setiap hari, kita akan terhindar dr melakukan perkara mungkar dan sentiasa berada di dalam kebenaran dan akhir skali menuju ke syurga yg abadi. Tapi kan, ade ulamak yg pernah mengatakan nisbah org yg masuk syurga ialah 1:1000 means in this world only 6 million people will get the chance to be in paradise forever. 6M doesnt even cover the whole Malaysian population, so do u think u r one of this 6M here? how can we make ourself a better person? the person that Allah will choose in His wondeful heaven?

Setiap hari kita diduga dgn pelbagai ujian yg kadangkala too painful to go through and sometimes so easy to be in it, that makes u wonder what Allah have set for u later. Mungkin Allah beri kesenangan pada kita, kerana Allah nk uji sama ada kita akan bersyukur atau tidak padaNya. Namun kita alpa, but Allah still give us even greater wealth and health. Ada org pula, setiap malam bangun di tengah malam memohon rahmat dan dimurahkn rezeki, tapi Allah tetap mengujinya dgn dugaan kewangan dan poor health. sampai satu tahap, detik hati kecil kita Allah tidak adil. yang kaya semakin kaya, yg miskin terus menjunam. tapi itu lah ujian Allah sebenarnya,kerana saat kita berkata Allah tidak adil,we have failed Allah. sepatutnya kita redha,dan terus menerus ibadat dan usaha mencari kesenangan. tapi kita salahkan Allah atas kegagalan kita. sedangkan Allah begitu adil, maha adil, maha penyayang dan maha mengasihani, dan hidup kita di dunia ini bukan untuk mengejar kekayaan dunia, tetapi untuk menjadi hamba kepadanya. Bukankah Allah menjanjikan syurga yg kekal abadi kepada mereka yg taat padanya? do u think syurga is cheap, that u can pray whenever u like and expect Allah to choose u in His Paradise? Amount of ibadah we do must be equal to the price of entering paradise, so if u wanna stay in there forever, u juz gotta keep on beribadah and pray without berputus asa even when u r sick or poor.

Syurga di bawah telapak kaki ibu. Maknanya, hormati ibu kita,kasihkan dia,kita dh dpt tiket ke syurga. but dont u see there's a catch here?Semakin tua ibu kita, sikap dia akan seperti budak2 tau. Dia mudah merajuk, dia xnk dengar ckp kita, dia sentiasa nk betulkn kita walaupun kita dh berumur 30tahun. "Mak yang makan garam dulu" katanya.."Mothers knows best" pepatah omputih. Dan org yang memilih untuk menjaga ibunya hingga ke akhir hayat must be someone with a great patience - i mean major patience! My mum always says "satu mak bleh jaga 10 anak,tp 10 anak blum tentu bleh jaga mak". Kenapa? Sebab satu mak yg menjaga 10 anak bleh guna rotan ker,hanger ker,bleh jerit2 marahkan anak2 dia yg nakal dan sepah2kan umah, tapi bila satu mak yang dah lumpuh,berak rata2,xnk makan ubat,cerewet nak makan, boleh ke 10 anak tadi jerit2,rotan whatsoever? So apa yg boleh kita buat untuk jaga mak yang satu ni? the only weapon is Pray and Patience. seriously itu je choice yg kita ada kerana syurga itu di bawah tapak kaki bonda. see? its not easy to enter paradise, consume hard work and lots of heartbreaking. So pada mereka yang still living with your parents, xyah la jerit2 marah kat mak mcm budak2. they have feelings, and their feelings are your ticket to paradise. Remember that! Recently rumah lama aku kena rompak, and mum decided to go back to the old house to catch the thief red-handed. Aku marah sgt pada mum because she is dangering herself. And i shouted at her through my handfon, i told her dont be stupid,who do u think u r,and so many harsh words that mum actually went silent. and then she hang up the fon.I know she was hurt,so guess what happen?The very next day, I lost my RM1500 xpressmusic touch-screen handfon which i used to scold my mum, and yet i still question Allah, Kenapa kau beri ujian sebegini padaku sedangkan aku ni sebenarnya xmampu nk beli hanfon tu tapi aku kumpul jugak duit untuk beli, and xsmpi setahun dah hilang trus. I'm still devastated over it.

Untuk yang pempuan pulak (yg paling byk masuk neraka), they have husband to give the ticket. Mak kita pula jadi tanggungjwb dorg, dan kita pula perlu hormat dan taat pada dia untuk ke syurga. Again, it sounds so easy sb obviously husband is someone we love and xsusah untuk kita laksanakan tanggungjawab tu kan? Wrong.. Husband are men, and to women, men are extremely hard to understand. walaupun itu bestfriend kita yg sgt2 memahami kita, once married, syaitan akan cuba untuk menggoyahkan rumahtangga kita kerana itu janji die pada Allah untuk menjatuhkan umat Adam. So again, our ticket to heaven is on the stake! Hari2 ada je benda yg tak kena di mata kita, atau mata dia. kita sabar dan terus sabar until one day, we juz wanna burst out. Mase tu la setan cucuk jarum, maka gaduh la laki bini, nusyuz la si istri atau dayus la si suami ni. And when thats not hard enough, along came poligamy.. Ada kawan aku penah kata "ala biarlah dia nk poligamy, kita redha sajalah dah dapat payung emas kat syurga". satu lagi "yang jalan senget kat akhirat nnt dia,bukan kita..kita dpt payung emas".. Yup, itu janji Allah pada seorg istri yg redha dan taat pada suaminya walaupun suaminya memadukan kasih dengan wanita lain. What the...? Payung emas beb.. even kat dunia ni xde org yg bg keje mudah,dpt ganjaran emas buta2 melainkan die rompak kedai emas. and we are talking about Allah here.. He's not gonna make it easy kerana kita hamba Allah dan Allah suka kita meminta2 padanya,merayu2 dan kalo boleh menangis memohon kepadaNya.. dan dari mana datangnye airmata untuk kita tangiskan ni? Bila kita berada di rumah alone, eating and thinking what hubby is doing now with his 2nd,3rd or 4th wife? the jealousy, the pain, the loneliness, perasaan dimana the love gave to us is being given to another person. Allah jadikan wanita dengan hati yg lembut dan penuh kasih sayang, dan sumpah aku berani mengatakan takde wanita yg rela dimadukan tanpa ade rase cemburu. even istri2 Rasulullah pn pernah bergaduh kerana cemburu, sb xtau yg mana satu yg paling Rasulullah sayang..antara 4, mesti ade satu yg paling dikasihi right? tapi Muhammad ade imuniti yg Allah bagi, dia pandai ajar istri2 dia supaya dapat dijadikan teladan untuk kita di zaman skrg ni. So,do u think it is easy to get payung emas? think again girls..

Aku selalu pikir, dr aku kecik smpi skrg, xlekang aku dr dosa.. kadang2 balik umah mak,ade selisih faham dgn die..mak kecik hati..kadang2 kat umah hubby, xpuas hati dgn die,trus masam muka,hubby kecik hati..sume2 ni mengurangkan chances aku untuk dapatkan ticket to paradise. But i realise something,dan aku dh cuba berkali2 and bukan kebetulan lg sb everytime i do this,it happens. Bila aku ade selisih faham dgn suami aku, and i cried my eyes out, and we couldnt talk with each other.. what i did was go back to my dearest Kekasih which is Allah yg wajib kita cintai. dan seharusnya kita cintai dia lebih dari suami kita kerana he is juz human being sedangkan Allah yg jadikan dia, maka kita harus cintai Tuhan yg menciptakan suami kita. Aku bangun di tengah malam, meninggalkan katil dimana suamiku sedang tidor lena membelakangi aku. Lalu aku mengambil wuduk, dan dgn mata yg bengkak sb menangis, aku pn solat sunat tahajud, aku solat sunat taubat memohon keampunan sb bergaduh dgn suami aku, kemudian aku mengaji surah2 seperti Toha, Mariam, atau any surah untuk tenangkan jiwa ku. Then aku terdengar, bunyi pintu yg dibuka,dan ditutup kembali.. Mgkin die terjaga sb dgr aku mengaji.. setelah masuk waktu subuh, aku kejutkan dia untuk solat bersama berjemaah. Dan sebaik sahaja doa di aminkan, aku segera menghulurkan tangan ku memohon ampun kerana berkasar. Lalu di kucup dahi ku, dan dipeluknya aku, dan aku menangis setelah mendengar "Sayang, maafkan abg kerana mengecewakan sayang" when i thought I'm the one failing him. We look into each others eyes, and then i realise, i fallen in love with him again. this feeling is so undescribable, u juz have to get married and experience it urself. This never happen bila mula2 kawin dulu, sb bila gaduh je,aku mesti nak menang,aku mesti nak jadi org terakhir yg berkata2..so bila die marah aku menjawab smpi die fed-up. And kami berbaik pn sebab nk tnya about dinner or basic stuff.kdg2 aku krung diri aku,ada gak aku letak bantal kat luar sb menyampah dgn dia.. Masa tu,aku xsedar yg aku sedang menyia2kan peluang aku untuk mendapatkan tiket berharga tu. I juz wanted to win. But now i learnt how to cheat the game.Aku kaji semula kenapa semua ni berlaku? Kenapa Allah nampak seperti xadil sedangkan Allah Maha Adil? Then i realise.. I have forgot to love Allah because I love my husband too much. Aku terlalu mencintai my hubby sampaikan kalo Allah tarik nyawa dia, i think i will go crazy. Kdg2 aku solat laju2 sebab aku nk manja2 dgn suami aku lebih lama. Aku malas nak mengaji, aku doa pendek2 je sb aku nk bersama dgnnya. Aku telah utamakan org lain berbanding masa aku bersama Allah. But cuba ingt semula kenapa manusia diwujudkan? Is to love or to be loved? Kita hidup sebagai hamba Allah, Kekasih kita..dan jgn sesekali lupakannya kerana masa tu la Allah akan bg ujian pada kita. Bila kita bercinta,dating at 8pm,kita sampai kat kedai tu 7.30pm.. But kenapa bila maghrib masuk kul 7suku, kita solat lg 5 minit nk masuk isyak? and then we blame Allah for not being Adil? Siapa yang xadil skrg nih? So actually, the ticket to paradise is be a kekasih to Allah. Ingat Allah in everything we do.. masa melayan suami, masa bersama kawan2, masa bersama mak atau adik beradik. Masa kita xdpt menahan sabar, ingat Allah. Masa kita rasa nk benci seseorang, ingat Allah yg ciptakan dia. Setiap perkara ada hikmahnya, we juz have to pray, wait and see what Allah have in front us later.

1 comment:

NORIS said...

SALAM...
tiket ke syurga...apa yg islam sarankan bunyi cam senang tp susah nk buat.
syurga bawah tapak kaki ibu...aku tak pernah lupa doa utk ke 2 ibubapa selepas solatku
poligami...mana ada lelaki zaman sekarang yg akhlak Rasulullah. Semuanya kawin kerana nafsu SEMATA2.
cinta Allah...yg ini dah lama aku tau tp lupa nk praktik kerana kelemahan aku sendiri. Terlalu asyik dgn dunia...
MARILAH KITA SAMA2 INGAT MENGINGATI