Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, March 25, 2011

Why am i malay technically but not genetically?

Sebagai permulaan of the World Wide Why thingy, I shall start about myself...

Begini kisahnya. Maybe ade friends kat sini yg kenal aku btul2, tp mcm mana pun dorg hny tau yg aku melayu celop. Tp sebenarnya mana boleh kata aku melayu celop, sdgkan xde pun darah melayu yang mengalir dlm tubuh yg comel ni. Juga aku tak suka follow janji melayu yg suka dtg lmbt dari g dijanjikan tu, pastu aku pun xsuka sgt mengata org dari belakang sb aku pkir mcm la aku ni bgs sgt nk tuduh org tu itu ini.tp aku suka buat assumption yg negative and positive, just to ponder and reflect our self later on. And aku suka tny direct je kalo xpuas hati. Turns out org tu xde ape pn masalah dgn kita, Cuma die sembelit atau die tension keje ke. Ok bla bla bla back to my issue..

Masalahnye skrg, kat mana2 borang yg aku isi pun, mesti aku tulis Bangsa: Melayu, Race: Malay. Sebabnya dalam borang tu xde disediakan ruang untuk aku explain kenapa aku Bangsa:Lain-lain. Tapi dlu mase darjah 6, aku ingt yg cikgu kelas aku bgtau, kalo die nk kira brp org bangsa dlm kelas, aku xleh angkat time die kira melayu, tp kena angkat time die kira bangsa sikh, iban, org asli sb die nk kira bangsa Lain-lain. Hurmmm xsyok btul. Pada die,bangsa ditentukan oleh bangsa asal Ayah kita. Kalo gitu, memang la bangsa aku Inggeris, sb ayah aku mmg kompom lahir kat sebuah daerah di London bernama Norwood, Lambeth. Hah konfem korang sume xpenah dgr pon daerah tu. Surat branak die pun bapak punye panjang daaa, xmcm kita punye di Malaysia nih. Mak die pun org inggeris tulen, granpa aku pun tulen juge. So mmg xdpt dinafikan sekiranya mengikut bangsa ayah, mmg aku adalah Inggeris.

Kalo ikut mak pulak, ha yang ni mmg sakit skit. Mak aku pun campor jugak. Mengikut kisah mak aku, atuk asli aku ialah bangsa cina dari pulau pinang. Tapi waktu usia mak aku 5thn, atuk aku ni kena tangkap oleh komunis. So opah aku kawen pulak dgn org jawa di Ipoh perak. Tapi xleh kira sbgi atuk yg sah la sb tu atuk tiri kan. Moyang aku pulak dikatakan berketurunan Jawa dari Acheh zaman dahulukala, tp member2 indon aku bgtau Jawa tu jawa,Acheh tu acheh tpxpenah dgr lg Jawa-Acheh. So aku pn tak pasti la bab tu, ini berdasarkan ape yg mak cite. So opah aku keturunan jawa, duduk dalam komuniti jawa,berckp pn bahasa jawa, mak aku pn ckp jawa, kakak aku yg sulung pn cakap jawa jugak. Mmg konfirm kalo ikut bangsa mak aku, aku adalah Javanese-Chinese.

So as a conclusion to the statement above, bangsa aku adalah English-Javanese-Chinese, kan? Agak2 korang ade tak ruang kat tepi borang yg tanye bangsa aku tu untuk aku mengexplain kejadian sebenar aku ni? Well I guess I’ll stick to being a Malay je lah because I am MALAYsian~

XoXo~Fireman’s Girl

2 comments:

Nobita Sensei said...

naisu sutori. tapi kalau boleh elakkan tulisan SMS dan gunakan perkataan penuh. gambatte kudasai ne-chan.

Suzanna Hazlan said...

but this my blog..lgpun nowadays org sume paham ayat SMS ok..deal with it! muahahahahahah~